Hoe houd jij je focus? - STERK naar je WERK

Hoe houd jij je focus?

Deel dit artikel

Deel op email
Deel op linkedin
Deel op facebook

Bliep! In een pittig overleg zie je in je ooghoek op je mobiel, dat de school van je kind belt. Tegelijk vraagt je collega in het overleg, naar jouw reactie op het voorstel. Maar… je hebt geen idee wat het voorstel was, omdat je aandacht bij je kind was. Bliep! Op je mobiel bliept alweer een nieuw mailtje binnen. Wat doe jij om je goed te concentreren op je werk?

Gisteren gaf psychologe Elke Geraerts hier een lezing over tijdens de Dag van de Coach. Ik deel hier graag met je waarom
ik aan haar lippen hing.

Aandacht, focus, flow en concentratie
Na de lezing resoneren deze woorden nog steeds bij mij. Het ontbreken van aandacht en focus zijn belangrijke oorzaken
van werkstress tot burn-out aan toe.

De hele dag door wordt ons brein uitgedaagd. We hebben ons een nieuwe gewoonte aangeleerd waarvan we niet eens weten of het ons gelukkiger maakt. Als ik met het openbaar vervoer reis, ben ik elke keer weer verbijsterd over alle gebogen hoofden om mij heen. Iedereen is met zijn mobiele telefoon in de weer. En ik durf te beweren dat zij op die telefoon continue switchen tussen privé en werkzaken. Het wordt ons immers zo makkelijk gemaakt.

Bliep! Even je werkmail checken tijdens een etentje met vrienden. Bliep! Even een felicitatie zenden op Facebook naar je jarige vriendin, terwijl je een ingewikkeld projectplan aan het uitwerken bent. Bliep! O jee, over een kwartier begint het volgende overleg al. Bliep!…

De mens is niet gemaakt om te multitasken.
Nee, ook vrouwen niet! Elke Geraerts liet zien wat het kost als je continue je aandacht switcht, niet focust. Elke afleiding duurt 25 minuten voordat je weer 100% gefocust bent. Ja, lees dit nog maar eens een keer:  elke afleiding duurt 25 minuten voordat je weer 100% gefocust bent. Dus met elke verstoring, een bliepje van je telefoon, een collega die je met een onbenullige vraag uit je concentratie haalt, ben je bijna een half uur kostbare tijd verloren!!! En dan vinden we het gek dat we niet genoeg tijd hebben om ons werk af te krijgen!

De reden waarom we toch aan die gewoonte blijven vasthouden is een hele fysiologische:  dopamine, het gelukshormoon .
Een appje, een ‘like’, het is allemaal aandacht die je gelukkig maakt. Dopamine is het belangrijkste stofje in het beloningssysteem van je hersenen. Wanneer dit stofje vrijkomt geeft het je een gevoel van beloning . Je voelt erkenning, waardering en dat leidt weer tot een gevoel van genot en blijdschap.

Door dopamine wil je de handeling, die je op dat moment doet, vaker herhalen. En zo ben je een geluksjunks geworden. En net als bij elke andere junk, gaat het op uiteindelijk ook met de geluksjunk niet goed.

De laatste cijfers wijzen uit dat steeds meer mensen uitvallen door werkstress en burn-out. En ook bij steeds meer groepen, kinderen, studenten, millenials en natuurlijk ‘de rest’ van de beroepsbevolking. Wist je dat de gemiddelde afwezigheid, van een werknemer met burn-out, 252 werkdagen is? Zet dit eens af tegen de gemiddelde werkgeverskosten van 6000 euro per maand, per zieke werknemer. Het gaat hier over gemiddeld meer dan een halve ton euro’s per jaar, per zieke werknemer!


5 Afkicktips

Voor de zieke werknemer is het natuurlijk het allerergst. Regelmatig spreek ik die uitgebluste en uitgeputte professionals in mijn praktijk. En geloof me, het is echt naar om betrokken en hard werkende mensen zo te zien. Mensen die niet meer weten hoe ze zich staande moeten houden, zich naar het werk moeten slepen en bijna niet kunnen geloven dat het echt weer goed kan komen.

Het goede nieuws is dat het niet zo ver hoeft te komen. En daar help ik graag een handje bij door deze tips met je te delen.

  1. Bewust wording
    Elke verandering begint met bewust worden van de noodzaak tot verandering. Bewust worden dat het echt anders moet geldt voor zowel werkgever als werknemer. Werkgevers dienen zich te realiseren dat privé en werk gescheiden moet blijven. Geen mails meer sturen naar werknemers na werktijd. In Frankrijk is dit al bij wet vastgelegd.  En werknemers hebben hier hun eigen verantwoordelijkheid in te nemen. Geef aandacht aan je gezin, je vrienden, ‘check op tijd uit’.
  2. Single tasking
    Start met aan single tasking te doen. Bouw het rustig op, je hoeft niet gelijk een cold turkey te krijgen. 1 Uur per dag, waarin je uitsluitend met één taak bezig bent. Telefoon wegleggen, op stil zetten. Email melder op je laptop uitzetten. Als je in een kantoortuin werkt, sluit jezelf op in een rustige ruimte. Zeg je collega’s dat je het komende uur niet gestoord kunt worden.
  3. 80/20 Regel
    Zorg dat je in 20% van al je beschikbare tijd, de volledige 100% gefocust bent op waar je mee bezig bent. Je zult zien dat je dan meer gedaan krijgt dan je gewend bent.
  4. Olifant en konijnen
    ???? Ja, je leest het goed. Als je een olifant wilt vangen, laat je dan niet afleiden door alle konijnen die om je heen dartelen. Focus op de olifant en stop de konijnen in een hok. Als je met één ding bezig wilt zijn, laat dan alles met rust wat daar niet mee te maken heeft.
    Onthou deze metafoor en start elke dag met die olifant , want als je met de konijnen begint dan kom je nooit meer bij de olifant.
  5. Neem rust met aandacht
    Sta eens bewust stil bij waar je nu bent. Neem waar wat er om je heen gebeurt. Gun je brein de tijd om te herstellen. Elke Geraerts noemt het heel mooi: ‘investeer in afwezige tijd’.

Ik heb hier een deel van het verhaal van Elke Geraerts met je gedeeld en hoop dat ik jou net zo heb kunnen inspireren als zij mij deed.

Wil je meer weten over hoe je werkstress kunt voorkomen, dan is de Preventie 4-daagse een waardevolle training. Ik leer je hoe je goed voor jezelf én voor anderen kunt zorgen. Met praktische oefeningen over o.a. grenzen stellen en controle loslaten, die je direct kunt toepassen in je dagelijkse praktijk. Dat geeft je zoveel ruimte!

In 4 middagen leg je een stevige basis voor precies dát waar jij naar verlangt: een goede balans tussen energiek zijn en rust voelen in je hoofd en je lijf. Klik hier voor meer informatie en de data. 

Geniet van het weekend, met aandacht voor rust!

Hartelijke groet,

Ilia

2 reacties op “Hoe houd jij je focus?”

  1. Mooi om te zien hoe jij geïnspireerd bent geraakt door Elke, en nog mooier dat je haar tips met iedereen wilt delen!
    Al raak je hiermee maar één professional, die door die tips niet uitvalt, dan is dat al pure winst!

  2. Hoi Margo,
    Dank je wel voor je reactie! Ik vind het altijd weer leuk om te zien hoe betrokken jij bent bij wat ik doe.
    groetjes,
    Ilia

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

STERK naar je WERK draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches