Wie zorgt er eigenlijk voor jou? - STERK naar je WERK

Wie zorgt er eigenlijk voor jou?

Deel dit artikel

Deel op email
Deel op linkedin
Deel op facebook

Je bent zo hard bezig er voor te zorgen dat het goed gaat met anderen. Gelukkig heb je nog net alles onder controle, maar het is hard werken. En toegeven dat je dat je het bijna niet meer redt? No way, dat is echt te confronterend. Wat zou dat immers over jou zeggen?

Maar ziet dan helemaal niemand dat jij bijna op je tandvlees loopt? Wie zorgt er voor jou? In dit artikel laat ik je zien dat die verantwoordelijkheid allereerst bij jou ligt. En ik geef je drie tips hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, zonder anderen te schaden.

En hup, daar ging ze weer
Natuurlijk is het een mooie kwaliteit als je ruimhartig bent, om anderen geeft en snel voor mensen klaarstaat. Maar waar stopt het bij jou? Tot hoever kunnen mensen bij jou gaan? Niet zo lang geleden sprak ik Marjolein die letterlijk haar vrije vrijdagmiddag agenda omgooide, omdat een collega een appèl op haar deed. Die moest en zou haar echt nog deze week spreken. En hup, daar ging ze weer. Toch nog op de valreep een afspraak ingepland. In de ‘redder-stand’, ten koste van zichzelf.

Ik werk veel met professionals uit de (jeugd)hulpverlening. Een van de eerste dingen die ik altijd van mijn klanten wil weten is welk verlangen zij hebben. En 90% van alle antwoorden is altijd dat zij weer tijd voor zichzelf willen hebben. Weer energie om te sporten, léuke dingen doen met de kinderen in plaats van alleen de ‘gezinscoördinator te zijn’, hobby’s uitoefenen waar ze niet meer aan toekomen. Daar is nu namelijk geen tijd voor. En ik zeg dan: die tijd is er wel, je maakt alleen die tijd voor jezelf niet vrij.

Drie tips
Deze tips helpen je om jouw welzijn op de eerste plaats te zetten, zonder dat je anderen schade toebrengt.

  1. Tijd om jouw grens aan te geven
    Onderzoek bij jezelf eens of jij wel helder hebt wat jouw grenzen zijn.  Van wie heb jij toestemming nodig om voor jezelf te kiezen? En waarom is de toestemming van degene nu zo belangrijk voor jou?  Welke situatie is voor jou legitiem om voor jezelf te kiezen? Als je met 40 graden koorts op bed ligt? Of, het moet niet gekker worden, gewoon heerlijk op je vrije dag écht iets voor jezelf doen. Met je fototoestel er op uit, een museum bezoeken, een lekker stuk met de hond te wandelen, of gewoon dat mooie boek nu eens te lezen wat je vorig jaar voor je verjaardag kreeg.
    Wat het ook voor jou is, doe iets waar alleen jij plezier van hebt. Zonder dat je voor de buurtvereniging de boekhouding doet, het Sinterklaasfeest  op school helpt voor te bereiden, of weer klaarstaat voor je vriendin die in scheiding ligt.
    Pas als je goed voor jezelf zorgt kun je ook goed voor anderen zorgen.
  2. Is er brand? 
    Door automatisch altijd maar de behoeftes van anderen voorrang te geven op die van jou, put je jezelf uit. De mensen in jouw omgeving weten inmiddels niet beter dan dat jij altijd voor ze klaar staat. Dus van hen kun je niet anders verwachten. Je zult het echt zelf moeten aanpakken.
    Als mensen een beroep op jou doen, onderzoek dan eerst hoe urgent de hulpvraag is. Ik vraag altijd: ‘vloeit er bloed of is er brand?’
    Stel kritische vragen om te onderzoeken wat er echt aan de hand is en of ze jou nu echt nodig hebben. Vragen zonder oordeel. Stel vragen om te onderzoeken of er een alternatief is. Dus ga niet direct zelf oplossingen bedenken. Stimuleer de hulpvrager om zelf ook na te denken over een alternatieve oplossing.
    De wereld heeft lieve mensen nodig, maar laat anderen geen misbruik maken van jouw goedheid.
  3. Moet Ik Dit Nu Doen
    Deze super krachtige tip helpt je om tip nummer twee consequent toe te passen. Neem een kaartje dat je makkelijk bij je kunt dragen en schrijf daarop de volgende zin vijf keer onder elkaar:  Moet Ik Dit Nu Doen
    Bij de eerste zin onderstreep je het eerste woord, bij de tweede zin het tweede woord, en zo verder. Het onderstreepte woord staat voor de klemtoon in de zin.
    Ik nodig je nu uit een recente situatie voor de geest te halen waarin je je weer eens voor iets hebt laten overhalen, terwijl je helemaal geen zin of tijd had. Heb je een situatie voor je? Verken nu die situatie eens met behulp van de vijf  zinnen. Spreek de zinnen vijf keer uit met elke keer de klemtoon op het onderstreepte woord… Voel je het? En weet jij nu wat je anders had kunnen doen? Mooi! Jij weet nu wat je een volgende keer kunt doen. Pak het kaartje erbij, of lees de zinnen in gedachten op en wordt zo je eigen raadgever.
    Laat je anderen jouw welzijn bepalen, of kies je voor regie in eigen hand? 

En jij?
Met Marjolein heb ik een mooie oefening gedaan die haar inzicht gaf in haar automatische reactie, zodat we daarna konden werken aan de oplossing. Deze lieve vrouw blijft haar eigen prachtige zelf, maar leert nu haar inefficiënte en doodvermoeiende patronen doorbreken, zodat ze weer rust ervaart en nog genoeg energie heeft als ze vrij is.

Hoe is dat bij jou? Herken jij jezelf in dit artikel? En wil je hier eens over in gesprek met een ervaren coach, die weet hoe je werkstress kunt voorkomen? Dat kan in de STERK naar je WERK Coach Call. Een coachgesprek van 45  minuten dat jouw toekomst een klein gaat veranderen…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

STERK naar je WERK draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches