'En nu eerst ik!', zei ze - STERK naar je WERK

‘En nu eerst ik!’, zei ze

Deel dit artikel

Deel op email
Deel op linkedin
Deel op facebook

Trots deelde een succesvolle onderneemster haar nieuwe motto met mij. Ze heeft al een aantal pittige maanden achter de rug vanwege familieomstandigheden. En daar is nu ook nog eens de crisis bij gekomen. Rennen en vliegen tussen familie, gezin en ook nog eens de zaak draaiende houden. Geen momentje rust om op te laden, wat een stress! 

Deze vrouw is niet mijn klant, maar toch deel ik haar verhaal graag met je. Juist omdat zij zo’n sprekend voorbeeld is van een professional die altijd maar blijft doorbuffelen. Misschien herken je jezelf hier wel in…

Totdat je het gevoel krijgt dat je langzaam wegglijdt.
Regelmatig een kort lontje hebt. 
In je lijf voel je pijntje hier pijntje daar. 
Je hebt geen overzicht meer. 
En het gevoel dat je alle controle aan het verliezen bent.  

Vijf Zelfzorg Tips
Gelukkig trok de vrouw in dit voorbeeld op tijd aan de bel en zocht hulp. Zij weet nu hoe ze voor zichzelf kan kiezen: ‘En nu eerst ik!’ De sleutel zit ‘m in jezelf centraal durven zetten. Jij bent de enige die verantwoordelijk is voor jouw gezondheid en geluk. En jezelf centraal zetten, is niet meer dan er een gewoonte van maken óók goed voor jezelf zorgen. Juist in deze stressvolle tijd!

Pas deze tips dagelijks toe en je merkt het verschil al binnen één à twee weken.

  1. Beweeg elk uur
    Zeker nu veel mensen thuiswerken, schiet lichaamsbeweging er makkelijk bij in. Als je aan de keukentafel of bureau werkt ga dan elk uur even 5 minuutjes weg van je werkplek. Loop even naar buiten of de tuin in. Ben je op je werk, maak dan een ommetje op een andere afdeling of loop een paar minuutjes naar buiten. En doe dat zonder telefoon, zo ontspant ook je geest tegelijkertijd.

  2. Verhoog energiegevers
    Schrijf een week lang op, welke zaken of activiteiten je energie gaven. Waar krijg je vleugels van? Wat geeft jou een energieboost?
    Als je dat gedaan hebt, verken dan wie of wat jij nodig hebt om meer van die energiegevers te krijgen. En koppel daar dan actiepunten aan. 
    De week daarop doe je hetzelfde met zaken of activiteiten die je energie kosten. Waar je ‘op leegliep’. Onderzoek vervolgens hoe je zoveel mogelijk energieslurpers kunt deleten. Of misschien anders organiseren. 
    Zo maak je je eigen energieplan!

  3. Adem bewust
    Neem meerdere malen per dag een momentje waarin je bewust bent van je ademhaling. Een paar keer heel bewust in- en uitademen zorgt dat je fysiek ontspant. Zo adem je als het ware je stressgevoel weg.

  4. Plan ‘eerst-ik-tijd’ 
    Tijd voor jezelf kun je inplannen. net zoals je dat doet met werk-afspraken, uitjes met vrienden of je kinderen. Daar hou je je toch ook altijd aan? Zo simpel dus: maak vanaf nu ook afspraken met jezelf. Gewoon een tijdblok in je agenda: ‘eerst-ik-tijd’.

  5. Zet jezelf centraal
    Wees mild en lief voor jezelf. En voel je nooit schuldig wanneer je goed voor jezelf zorgt. Want wees eens eerlijk naar jezelf, hoe jij in het leven staat doe je toch altijd alles met de beste intenties? Dus nergens voor nodig dat jij je schuldig voelt, wanneer je óók goed voor jezelf zorgt. Zet jezelf dus niet meer op de tweede plaats, maar zet jezelf centraal. 

En jij?
Veel succes met het toepassen van deze tips!

Kun jij wat extra hulp gebruiken om jezelf centraal te stellen, zodat je meer rust en energie krijgt? Maar heb je geen tijd of behoefte aan intensieve één-op-één begeleiding.?

Dan heb ik een interessante pilot voor je, die binnenkort start:
Een online training, waarmee je in zeven weken meer Rust, Energie en Werkplezier krijgt.

Stuur een bericht naar met ‘Ik Zet Mezelf Centraal’ en je krijgt als eerste bericht wanneer de inschrijving open gaat. Uiteraard tegen een sterk gereduceerd pilottarief!

Warme groet,
Ilia

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

STERK naar je WERK draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches