3 Tips om Energieslurpers te voorkomen - STERK naar je WERK

3 Tips om Energieslurpers te voorkomen

Deel dit artikel

Deel op email
Deel op linkedin
Deel op facebook

Het is ‘s morgens nog donker als ik opsta, het waait, het regent. Getver, het is echt herfst! De ontspanning die ik voelde in de zomer, de energie die ik kreeg van de zon, ik voel het wegglijden.
En ik herken dat gevoel, de herfst is voor mij echt een energieslurper. Het jaargetijde kan ik niet beïnvloeden. Wel kan ik invloed nemen op mijn eigen energieniveau. In dit artikel deel ik mijn ervaring én drie praktische tips met je, hoe je energieslurpers kunt voorkomen.

Altijd ‘aan staan’
In mijn werk ben ik elke dag met mensen bezig, actief luisteren en handelen, met aandacht voor hun welzijn. Daar geniet ik van, ik doe niets liever! Dat is wie ik ben. Eigenlijk ‘sta ik altijd aan’.  Misschien herken je dat wel. Altijd dat ene ‘sprietje’ met aandacht voor je werk, je cliënten. 

En toch is het voor niemand goed om altijd maar in de actiestand te staan. Bij iedereen en alles betrokken te zijn, waardoor je jezelf uit het oog verliest. Iedereen heeft het nodig om met regelmaat afstand te nemen en te onthaasten, wanneer je vrij bent. Je hebt tijd nodig om op te laden, zodat je energiek en krachtig blijft.

3 Tips
Met deze drie tips kun je direct aan de slag om op te laden en je energieniveau omhoog te krijgen.

  1.  Zorg goed voor jezelf
    Ik heb het er vaker over: laat je niet verleiden door de claim die anderen op je leggen. Zij zijn inmiddels wel gewend dat je altijd voor ze klaar staat. Dus waarom zouden ze daar nu opeens mee stoppen? Alleen jij kunt het initiatief nemen om goed voor jezelf te zorgen, dus geef dat prioriteit. En ik weet dat zorgen voor anderen altijd belangrijk voor jou is. Daarom voor jou deze quote: Pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je ook voor anderen zorgen.’
  2. Laat je telefoon wat vaker met rust
    Laat jij je leven beïnvloeden door echte mensen of door je telefoon? Natuurlijk is het leuk om te zien of je al ‘likes’ hebt. Dat geeft je namelijk een boost dopamine, het ‘geluksstofje’ dat je hersenen aanmaakt als beloning voor gedrag. Maar het is ook verslavend. Voor dat je het weet vergeet je de echte wereld om je heen. Ook die mail of whatsapps van je werk hoef je echt niet buiten werktijd af te handelen. In Frankrijk is het zelfs al een aantal jaar bij wet verboden, dat werkgevers mail of apps versturen naar hun medewerkers! Vrij = vrij en morgen is er weer een nieuwe werkdag.
  3. Verveel je eens
    Het is niet normaal om continue bezig te zijn. Ik betrap mezelf er soms op dat ik een lange tijd achtereen in de ‘doe-stand’ sta. En de momenten dat ik me dat bewust word, dan trap ik even op de rem.
    Dan sta ik bewust stil bij dat wat er is, in het hier en nu. Ik noem dat ‘mijmeren’. Een moment waarin je niets doet en gewoon bent wie je bent. Daag jezelf uit om niet al je beschikbare tijd in te vullen met activiteiten, maar neem eens de tijd om je te vervelen. Het geeft je de ruimte om je gedachten te ordenen,  het creatieve deel van je brein aan te spreken en nieuwe energie op te laden!

En jij?
Ik ben me weer bewust van mijn energieslurpers en weet hoe ik ze kan verminderen. Welke uitdagingen heb jij te overwinnen die je energie opslurpen? Ik ben er benieuwd naar en hoop dat je ze met me wilt delen. 

Wil je meer weten over energie omhoog en stress omlaag? Stuur me dan een berichtje via info@sterknaarjewerk.nl . Ik neem graag de tijd voor je om te verkennen waar jij op vastloopt en wat voor jou de beste oplossing is. 

Warme groet,
Ilia Diepbrink

Coach voor Rust, Energie en Werkplezier ✨

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

STERK naar je WERK draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches