Wat je jezelf aandoet ná je vakantie - STERK naar je WERK

Wat je jezelf aandoet ná je vakantie

Deel dit artikel

Deel op email
Deel op linkedin
Deel op facebook

Aan alle goede dingen komt een eind. En helaas, ook die fijne break tijdens de herfstvakantie is weer voorbij.
Je bent weer volop aan de bak en cross your fingers dat je het ontspannen vakantiegevoel vasthoudt.

Maar nee hoor, net terug van vakantie en al snel doe je weer wat je altijd deed.

Oké, het is je misschien gelukt niét in het weekend die presentatie voor de stuurgroep te maken.
Probeerde je rustig te blijven, toen je de opdrachtgever zijn/haar rol voor de zoveelste keer moest uitleggen. 
En o ja, je bent een keertje op tijd naar huis gegaan.

Keuzes
Maar het blijft moeite kosten en al snel verval je weer in je oude gedrag.
En hoppekee, binnen een paar weken sta je al weer stijf van de werkstress.

Ook al doe je nog zo je best, je weet gewoon niet hoe je andere resultaten bereikt, met de keuzes die je maakt.

Terwijl je zo graag de dingen anders zou willen aanpakken, waardoor je wél

  • eerder je grenzen aangeeft
  • ontspannen in je werk staat
  • jouw mening geeft, zonder in conflict te komen
  • en wat nog meer …?

Huilen of stil zijn
Je hebt er een leven lang over gedaan om te doen wat je nu doet. In een paar stappen neem ik je mee in hoe het allemaal zo gekomen is. 

  1. Jouw gedrag in het hier en nu is gebaseerd op ervaringen in je vroege kindertijd. Wat jij ervaren hebt om simpelweg in je eenvoudige basisbehoefte te voorzien. Eten, slapen en veiligheid om te kunnen overleven. 
  2. Met die ervaringen hebt je onbewuste keuzes gemaakt en besluiten genomen. Besluiten die toen goed voor jou waren. 
  3. Dat leidde tot een bepaald gedrag wat voor jou werkte. Je kreeg wat je nodig had.
    Denk aan huilen als je pijn had of misschien juist precies het tegenovergestelde: stil zijn, ook al had je pijn. Voor ieder kind zijn er andere situaties en dus verschillen per kind de keuzes met daarbij behorend gedrag. 
  4. De pay-off van dat gedrag is de bevestiging van het besluit dat je nam. ‘Zie je wel, het werkt als ik ga huilen/stil ben.’ 

En zo heb je er al die jaren over gedaan om dat gedrag in stand te houden. Dus niet zo gek, dat het je niet binnen een paar weken lukt om iets op een heel andere manier aan te pakken. 

Wat je nu zelf al kunt doen
Probeer terug te halen welk onbewuste innerlijk besluit nog steeds een belangrijk overlevingsmechanisme is. In het heden, in jouw volwassen leven nu.

Vraag jezelf vervolgens af of dit besluit nu nog steeds die positieve functie heeft. Is dat besluit met bijbehorend gedrag, nog steeds dienend? Is het nog steeds goed voor jou?

Als het antwoord nee is, verken dan wat je anders zou kunnen doen.
Welk herbesluit kun je nemen?
Een nieuw besluit waarmee je wél de resultaten bereikt die je graag zou zien. 

Wie of wat heb jij nodig, om je te steunen bij dit nieuwe besluit?​​

En jij?
Realiseer je je na deze oefening, dat je er klaar voor bent om echt nieuwe keuzes te maken?

Dat de tijd nu rijp, is om serieus aan de slag te gaan met persoonlijke én professionele groei?

In de gratis InspiratieSessie laat ik jou graag zien

  • wat jouw uitdagingen zijn
  • waar jouw belangrijkste kansen liggen
  • én waar jij kunt groeien.
 
Warme groet,
Ilia Diepbrink

Mental Coach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

STERK naar je WERK draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches